четвртак, 31. март 2011.

Kako videti širu sliku

SREĆA


Sreća je druga strana nesreće. Ako želite da budete srećni treba da ostanete nesrećni. Ovaj navod izgleda veoma paradoksalno ali nije. Takav je život. Samo nesrećna osoba može biti srećna. Nesretnost stvara situaciju u kojoj se sreća može osetiti.

Ako ste više meseci bili bolesni tada ćete iznenada osetiti sreću kada ponovo budete zdravi. A pre bolesti ste bili zdravi mnogo godina ali niste bili tako srećni, uopšte niste bili srećni; čak niste to ni osetili. Sada ste srećni što ste zdravi. Zašto? Odakle dolazi sreća? Ona dolazi od vaše bolesti. Vaša bolest stvara nesretnosti, to je pozadina. Sada ste ponovo zdravi i to možete osetiti - a možete osetiti samo ako se nešto dogodi kao kontrast.

Kada siromah postane bogat, on je srećan, neverovatno srećan. Ali vi ne vidite da su bogataši srećni. Oni jesu bogati i zato nema smisla biti srećan; oni to uopšte ne osećaju. Što ste bogatiji, to ste sve manje srećni. Ako postanete najbogatiji čovek na svetu zaboravićete na sreću. To se događa svakodnevno. Sreća je samo deo, tek samo ostrvce u okeanu nesretnosti.


Gospodin Džons se grčio od bola dok je slušao kako njegov sin Junior vežna violinu na gornjem spratu. "Ne mogu više izdržati!" kukao je on gospođi Džons. "Godinu dana učenja i najbolja violina koja se može kupiti, a naš sin svira kao da davi mačku."

"Znam da si nezadovoljan", reče gospođa Džons želeći da podrži svog supruga. "On nikada neće biti virtuoz."

"On nikada neće biti ni ulični svirač! Na njega će bacati smeće."

Narednog dana u isto vreme neka čudna tišina se širila. "To je fino", zaključi gospoda Džons. "U ovo vreme Junior uvek vežba."

Osmeh se ukaza na licu gospodin Džonsa. "Mir - to je predivno."

"Šta si uradio?" upita znatiželjno njegova supruga.

"Veoma jednostavno", odgovori gospodin Džons. "Ako američka vlada može platiti farmerima da ne gaje kukuruz, ja mogu platiti svom sinu da ne svira na violini."


Niko ne svira violinu u vašoj kući, niko ne stvara zvuk kao da davi mačku ali vi i dalje ne osećate mir. Vi ne kažete: "Mir - to je predivno." Samo zatvorenik zna šta je sloboda. Kada izađe iz zatvora i pogleda drveće, sunce i nebo, kada pogleda ljude i kada shvati da više nema lanaca na nogama, on zna šta je sloboda. Ubrzo će to zaboraviti.

Vi niste svesni svoje slobode - ili jeste? Da li ste ikada uživali u svojoj slobodi? Jeste li ikada pleali od sreće zato što vam nisu lanci na rukama? Jeste li ikada plesali jer niste zatvorenik? Jeste li ikada plesali zato što možete gledati nebo, zato što ne morate viriti kroz ključaonicu?Ne, nikada niste osetili sreću.


Jedan veoma bogat čovek je poželeo da bude srećan. Pokušavao je na svaki način ali nije uspevao. Išao je kod mnogih svetaca; niko mu nije mogao pomoći. Tada mu neko predloži: "Pođi Mula Nasrudinu. On živi u jednom gradu - jedini je čovek koji bi mogao biti od neke pomoći."

Čovek je pošao sa torbom punom dijamanata i pokazao je Muli Masrudinu koji se odmarao ispod jednog drveta na periferiji grada. On mu je rekao: "Ja sam veoma jadan čovek - želim sreću. Spreman sam da vam dam sve za to, ali ja nikada nisam okusio sreću - a smrt mi se približava. Možeš li mi pomoći? Kako da budem srećan? Imam sve što mi svet može dati ali sam i dalje nesrećan. Zašto?

Mula pogleda čoveka i uradi to tako brzo, da bogati čovek nije mogao shvatiti šta se dogodilo. On samo skoči na čoveka, zgrabi torbu i pobeže.

Naravno, čovek pojuri za njim plačući i zapomagajući: "Pokraden sam, napadnut sam!"

Mula je poznavao sve ulice u gradu pa je trčao cik-cak, tamo-onamo. A bogataš nikada u svom životu nije trčao, a suze su mu lile niz lice dok je plakao i govorio: "Ja sam potpuno pokraden - to je bilo sve što sam stekao tokom celog svog života. Spasite me, ljudi! Pomozite mi!

A i gomila je trčala. I kada su stigli do Mule, on je već bio stigao do mesta gde ga je bogataš našao. Bogatašev konj je i dalje bio tamo, Mula je sedeo pod drvetom. Bogataš je plakao, teško je disao. A Mula mu tada vrati torbu.

Bogataš reče: "Hvala Bogu!" I tada se ukazaše suze radosnice i takav mir.

Mula reče: "Vidiš, ja sam te učinio srećnim. Znaš li sada šta je sreća? Ovu torbu si imao godinama i nisi bio srećan. Trebalo je da ti je neko uzme."


Sreća je deo nesreće. Zato sreća ne treba da bude cilj vašeg života jer ako želite sreću treba da ostanete nesrećni. Što ste nesrećniji, to ćete više trenutaka biti srećniji. Zato cilj nije sreća, cilj je blaženstvo. Nemojte me pitati "Šta je sreća?" zato što to pokazuje da vi tragate za srećom. Ako ste došli ovde da tražite sreću, došli ste na pogrešno mesto. Idite Muli Nasrudinu.

Moj trud je da ovde ostvarim blaženstvo, ne sreću. Sreća je bezvredna: ona zavisi o nesrećnosti. Blaženstvo je transcedencija: osoba ide dalje od dvojnosti biti srećan i nesrećan. Osoba promatra oboje - sreća dolazi, osoba to posmatra i ne biva poistovećena sa time. Ona ne kaže: "Ja sam srećan. Mir - to je predivno."Ona samo promatra i kaže: "Da, beli oblak prolazi." A kada dođu trenuci nesrećnosti, osoba ne postaje nesrećna. Ona kaže: "Crni oblak prolazi - ja sam svedok, posmatrač."

To je smisao meditacije - samo postani posmatrač. Neuspesi dolaze, uspesi dolaze, vi ste nagrađeni, vi ste osuđeni, poštovani ste, uvređeni ste - sve dolazi, sve su to dvojnosti. A vi nastavljate da posmatrate. Posmatrajte dvojnosti, treća snaga se ukazuje u vama, treća dimenzija se ukazuje u vama. Dvojnost znači dve dimenzije - jedna dimenzija je sreća, drugo je nesrećnost. Posmatrajte obe, u vama će se ukazati dubina - treća dimenzija, svedočenje, sakshi. A ta treća dimenzija donosi blaženstvo. Blaženstvo nema suprotnost u sebi. Ono je smirenje, mirnoća, opuštenost. To je ekstaza bez ikakvog uzbuđenja.

Ja ne mogu definisati šta je sreća jer to zavisi od toga koja vrsta osobe si ti. Ono što je sreća za tebe može biti nesreća za tvog brata. To što je nesreća za tebe može biti sreća za tvog komšiju.


Četiri žene su satima sedele pod haubama u salonu za ulepšavanje. Pošto su iscrpele svoja ogovaranja, one su se okrenule ka filozofiji.

Prva dama reče: "Sreća je kada moj suprug donese kući svoju čekovnu knjižicu."

Druga dama zaključi: "Sreća je kada se kockate u Los Vegasu i kada dobijete."

Treća dama prokomentarisa: "Sreća je poći na odmor bez mog supruga i dece."

Četvrta dama zaključi: "Sreća je kada jedete bez straha od viška kalorija."

Na sve to, jedan od frizera prošapta drugome: "Sreća je kada ne moraš slušati ovo kokodakajuće društvo."


To zavisi. Tvoja sreća je tvoja naročita pivrženost; to može biti nesreća za nekog drugog. U tome nema istine; to je samo tvoj san. Ti možeš imati bilo koji san. Za nekoga je moć sreća; za nekoga je novac sreća; za nekoga drugog novac je beda - od njega beži, odriče se novca; on beži od svake moći, odlazi u džunglu. Za nekoga su ljudi sreća; a za nekoga je osama sreća. To zavisi o tebi.

Ja uopšte nisam zainteresovan za sreću. Zato što u osnovi ona zavisi o svojoj suprotnosti - a sve što zavisi o svojoj suprotnosti čini vas podeljenim. Živeti podeljeno znači živeti u paklu. Ja bih želeo da dosegnete do nečega što ne zavisi od svoje suprotnosti - zapravo, do onoga što nema suprotnost. Blaženstvo nema suprotnost. A biti u blaženstvu znači stići domu svom: osoba postaje Buda - smiren, stišan, opušten, miran, a ipak krajnje blaženstven.
Osho

Нема коментара:

Постави коментар